Wednesday, January 29, 2014

Istorie, balamuc si arabisme - Luxor

Pe 31 decembrie am ajuns in Luxor. Cu avionul si cu sfincterul la fel de incordat. Motivul? Ahmedul barbos de langa mine si cutia lui de carton de la care ma asteptam sa bubuie in orice moment. Binenteles ca Ahmedul n-a scos alea 3 bastoane de dinamita, la care ma asteptam eu, ci 4 sandvisuri cu cascaval sunca de pui/tzap/catar etc. Cand i-am vazut primul sandvis m-am rusinat de gandirea mea preconceputa si de ideile putine si fixe. Da' mi-a trecut repede respectiva rusine. Primele impresii despre Luxor: ca-n reclama frate "prea cald prea ca la tara". Cald pt ca ziua erau 30 de grade si noaptea erau "femeie, unde-ai pus sacu' de dormit?!?". Prea ca la tara pt ca pe banda de bagaje din aeroport am vazut butoi(pardon butoaiele) de plastic din alea de pun parintii varza la murat. Asortate cu niste bretele artizanale sa poata fi pus in spate de putea starni invidia oricarui capshunar de pe BlueAir care o arde cu sacosa de rafie. Balamucul pe strada e mai lejer doar vanzatorii de orice fel mizerii la fel de agasanti. Cu aceasta ocazie am aflat si formula categorica de "NU! Nu vreau nimic, prietene". Pe arabeste s-ar pronunta cam asa "La shuhra habib!" completat cu romanescu' "...'te-n gura!" Printre cei mai stresanti sunt birjarii "une calesh sir?!?Madam! Only ten pounds"...degeaba "nu merci prietenul meu tuciuriu" sau "we've rather walk to the karnak temple" ei o stiau una si buna: sunt 3 km pana acolo si noi eram niste europeni ologi care nu puteau merge pe jos juma' de ora. Asa ca, primul kilometru l-am facut insotiti de o caleasca c-un vizitiu care ba ne lasa 5 snorkeli la plimbare, ba se razgandea. Dupa vreun km a predat stafeta unui alt cocalar caleshcar care avea acelasi text: 10 snorkeli ca sa mananca ceva si gura la cal/soacra/amanta/prima nevasta/a treia/ etc. Asa de agasant ca a ajuns s-o isterizere p-a mea s-a rastit la el(mai neortodox). Ajunsi la templu am dat peste niste puradei care, cand ne-au auzit ca n-avem bilete, s-au oferit sa ne vanda ei la 100 de snorkeli bucata desi erau 80. Doar ca ghiseul era putin mai incolo si nu l-am nimerit chiar din prima. Binenteles ca i-am futut in gura si pe bisnitarii aia mici, ne-am luat bilete si am cascat gura vreo 2-3 ore prin templu. Pe seara am ajuns la hotel si ne-am trezit in Romania inainte de revolutie: "A venit apa calda?!?A venit, da' i rece!" Ca sa faci rost de d-aia calda trebuia sa-l pandesti pe ala de deasupra/dedesubt cand termina de facut dus ca sa furi tu toata apa calda de pe teava. Pana sa ne prindem de workaroundu cu apa de la dus am constatat ca la chiuveta nu era restrictionata. Asa ca am invatat-o p-a mea cum se face dus cu petu' 1,5 litri. Dupa ce ne-am spalat am iesit sa iau ceva de bagat la matz si sa gasesc niste drojdeala ca, vorba aia, in cateva ore era anul nou. Am gasit bere la 8 snorkeli sticla si pe drumul de intoarcere am aflat, via sms, ca "Unde umbli!??! Ca s-a luat curentu!"...Asa ca da-i orbecaiala pe stradutele intortocheate, pe-o bezna de zile mari, pana la hotel. Si eu si curentul am ajuns in acelasi timp, de credea ala de la receptie ca sunt electrician. Care btw cam asa s-ar traduce numele meu de familie in araba - "electric". Am bagat la matz, am stat pe skype cu familia si ne-am bagat la nanel pe la 11. De parca nu ne trezisem, suficient de la 5, in fiecare dimineata, pe 1 ianuarie ne-am trezit la 4. Ca la 5 venea ala sa ne ia sa ne duca cu balonul cu aer cald. A venit, ne-a luat, ne-a urcat la 5 si ceva in balon, am prins rasaritu' de la 1000 de m altitudine, am vazut Valea regilor de sus, templul lu' HotSoup, Nilu' si pe la 8 eram inapoi in hotel. Hotel mai sarac in toate alea decat cel din Cairo. Pe langa lipsa de apa calda si curent am constatat ca omleta se face dintr-un singur ou. Oricum a fost suficient ca la la 8:30 a venit un microbus care ne-a dus la Valea regilor, la templul lui Hatsepsut si la Wir el Medina -  cimitirul mesterilor care au pictat mormintele din Valea Regilor. Care morminte de mesteri parca fusesera pictate ieri nu acu' 5000 de ani. Motivul pt care desenele s-au pastrat asa bine sunt pur balcanice - mesterii furau materialele de la mormintele regilor si le foloseau la mormintele lor. V-am zis eu ca suntem cumva inruditi cu egiptenii?! Prea multe asemanari frate. A 3 a zi de dimineata am sters-o la Hurghada pt ca, smecherie e sa stai la soare cand in tara sunt 0 grade. Cum zice Puya. Am stat 2 zile in hurghada in care n-am facut plaja aproape deloc. In prima zi am avut doar 2 ore de soare iar intr-a 2 a am facut eu scuba-diving iar a mea a facut poze. Dupa ce i-am vazut pe toti prietenii lu' Nemo (pestisorul din filmul animat) ne-am intors la Luxor. Dupa Luxor am mai stat 2 zile in Cairo si am venit acasa. Povestea inceputului de an in urmatorul articol. Cu lux de amanunte.

No comments:

Post a Comment