Monday, June 21, 2010

Campania din Carpati I

Operatiunea "De vorba cu ardelenii"
In saptamana care s-a incheiat am fost plecat prin Romania cu niste prieteni in scop de relaxare/evadare dintre betoane.Iesirea s-a vrut a fi ceva educativ din punct de vedere istoric si religios.A iesit ceva cu pronuntat caracter socio-istorico-orientativo-geografo-persuasio-mecano-hidro-caterincos.O sa incerc sa detaliez motivatia fiecarui termen din insiruire de mai sus.
Cautand pe wiki am gasit urmatoarea definitie pt social interaction "In social science, a social relation or social interaction refers to a relationship between two , three or more individuals (e.g. a social group)." Acel "socio" vine de la interactiunea dintre noi si ardelenii intalniti pe drum.In prima zi au fost haiosi in a doua ne-am obisnuit cu ei si dintr-a treia am incercat sa nu mai interactionam intrucat vorbim limbi diferite.De ce zic asta?Pai in primul rand ca avem unitati de masura diferite mai ales pentru distanta si timp.Astfel, pt distanta, 1 km ardelenesc poate avea una din urmatoarele semnificatii:
a) 15 km in unitatea de masura internationala
b) 2 ore de mers cu masina
c) urmatorul sat aflat la mama dracu'(mai mult de 15 km pe serpentine)
d) curtea vecinului de vizavi
Pentru timp, 10 minute ardelenesti pot insemna
a) 1 zi
b) 2,3 ani
c) 5 ore
d) 1 saptamana
e) 30 de secunde
La fel de incalcite sunt notiunile de
- "aici" care poate avea unul din urmatoarele sensuri:
a) la mine in curte
b) pe Pamant
c) in curtea cumnatului situat 3 sate mai incolo
d) in Romania
e) in satul soacra-mii
f) in satul soacra-tii
- pt "acum" sensurile pot fi:
a) ieri
b) cu 3 saptamani inainte de finalul calendarului maya
c) acum 2 luni
d) la 2 zile dupa ce-mi fata vaca
e) la anu'

La intrebarea "stiti vreo pastravarie in zona?" poti primi unul din urmatoarele raspunsuri:
"Sigur la manastire la Orlea", noi fiind la 20 de km de Orlea.Cand am ajuns la Orlea la manastire am primit raspunsu' "avem pastrav dar nu vindem, dar are primarul din Horea pastravarie si vinde".La Horea n-a reusit nimeni sa ne explice unde are primarul pastravaria.Pun pariu ca nici primaria nu puteau sa ne indice unde e.De la Horea ne-am plimbat pana la "cumnatu meu" care lucra la cineva de are pastravarie."In prealabil s-a vorbit la telefon cu numitul cumnat si el a confirmat telefonic ca "omu' unde lucra are pastravi de vanzare".Cand am ajuns la omu' unde "cumnatu lucra" n-am gasit cumnatul dar am aflat ca "nu vand pastrav ca nu are oxigen".La Albac am fost indrumati spre "penultima casa din capatul satului pe dreapta". La penultima casa pe dreapta din capatul satului omu' ne-a zis "nu mai am pastravaria de 2 ani". Ajunsi in Garda de Sus am fost informati ca la Vascau e o pastravarie dar ca pana la Vascau "sunt cam 35 de km".Nu se stie pe care drum pt ca pe DN79 care leaga Garda de Sus de Strei si Vascau indica ca doar pana la Strei sunt 50 de km.Indicatorul care zicea asta era fix in spatele persoanei care ne-a informat cati km sunt de la Garda de Sus pana la Vascau.Concluzia despre pastravi a tras-o o mamaie mai vesela, ca sa nu zic beata, pe care am lasat-o in fata bodegii din Albac "mama la noi nu creste pastravu'.Nu mai creste!Nu stie lumea ce sa-i faca!Cine v-a zis voua ca sunt pastravarii pe aici?"

Invariabil orice conversatie se incheia cu "nu-i bai!"
Mai jos conversatia mea cu o vanzatoarea dintr-un minimarket din Albac:
Eu: -Sarut mana!Aveti niste carnuri de aruncat pe gratar?Ca am umblat ca bezmeticii juma' de zi dupa o coada de pastrav si toata lumea ne-a raspuns numai la misto.Ba gasim aici, ba la primar, ba la Orlea, ba la Horea, ba la manastire ba la dracu ba la soacra-mea..Dati-ne ceva.Orice!Poa' sa guitze, sa macane, sa behaie sau sa mormaie da' s-o pot pune pe gratar.Poa' sa fie si gardu' vecinului daca are gust de carne si-l pot frige.
Ea: - Dapai cum nu, domnu'!Luati de va uitati in lada (frigorifica)
Eu: - Da' ceva proaspat n-aveti?
Ea: - Maine vine cu aprovizionarea.Viniti maine si gasiti si necongelate!
Eu:(spre un prieten) - Ce facem mah?luam congelat?Cum dracu' le dezghetam?
Ea: Da' nu-i bai ca le tineti la soare si se dezgheata..
Eu: Pai e 9 seara, tanti!
Ea: Da' le puneti maine.
Eu: Si pana maine ce fac?ma uit la ele?N-am fost prin partea asta de tara da' nu mai vin in viata mea
Ea: Da' di ce domnu'?
Eu: Pai intreb juma de zi in stanga si-n dreapta de unde pot cumpara un pastrav si nu stie nimeni nimic dar toti isi dau cu parerea pe benzina si nervii mei.
Concluzia finala ar fi ca fie sunt foarte lenti(si la minte),fie pastravu' e secret de stat, fie oamenii fumeaza mult prea multa iarba si au creierii facuti terci.Sau, cum ar zice Puricutzu, "sunt prajiti de la atatea cioate"
In urmatoarele articole voi explica si ceilalti termeni, dar pana atunci nu uitati: "MNO NU-I BAAAAI!"
PS Pana la urma am gasit pastravi la Sapanta la pensiunea Sapantana, dar deja eram in Maramures si maramuresenii nu-s ca ardelenii intalniti. Adica groaznic de prosti.

1 comment: