Prezentul articol e despre chain-lettere si despre mesajul ascuns pe care-l contin. Ele incep cu "jur ca n-ai suflet daca nu-l dai mai departe" dar de fapt e "jur ca te cred imbecil". Probabil ca toti ati primit cel putin un chain-letter. Ce e un chain-letter? Conform wikipedia un chain-letter e un mesaj care incearca sa te convinga sa faci un numar de copii si sa-l trimiti mai departe la toata lista ta de adrese. Cum te conving? Apeleaza la coarda ta sensibila. Care poate fi una din urmatoarele:
a)Mila Daca esti o persoana usor impresionabila la suferintele celor din jur iti ataseaza 3 poze cu un copil in suferinta si iti pune si-un mesaj de genul:
"copilul din imagine sufera de o maladie rara care poate fi tratata doar intr-o clinica din uzbekistan la pretul de x mii de dolari. Motiv pt care familia micutului a facut o intelegere cu Yahoo, AOL si Youtube sa doneze pt fiecare mail 0.01 $. Jur ca nu ai suflet daca nu-l trimiti mai departe.Te costa doar 2 clickuri"
Scurta analiza pe text: Prima propozitie probabil ca are o doza mare de adevar. Iti ramane sa te intrebi "Totusi oare mai e de actualitate mesajul? Nu cumva au strans deja banii de operatie? Poate ala micul e deja operat si noi facem doar spam, pt ca aia de la Yahoo, Aol si Youtube nu mai dau acei 0.01$.Doar n-o sa-i dea pt totdeauna."
Si-acum propozitia cu Yahoo-ul AOL-ul si Youtubele.Yahoo-ul! The almighty charitable Yahoo! Acel Yahoo care-i da cuiva niste bani in schimbul uzarii serverelor pe care le are. Adica Yahoo-ul da niste bani, facand un gest caritabil, dar cu o conditie: cat mai multi utilizatori de Yahoo sa uzeze hardware-ul lor.De exemplu e ca masina de la firma: ti-o da ca sa nu te mai freci de toata prostimea din metrou si-ti da si-un bonus daca ia-i imprumuta-o si lu' ma-ta mare sa-si care strugurii/porumbul/oile/gogosarii de la camp in satul ei uitat de lume de langa Faurei.
Si-acum intra AOL-ul in scena: gigantul de internet si telecomunicatii ofera si el 0.01$ pt fiecare spam(chain-letter) care-i incarca suplimentar infrastructura. Parca-i si vad pe aia din CEO al AOL cum discuta intre ei: "Ai auzit bos$S ca sarantocii aia de la Yahoo premiaza o campanie de spam cu 0.01$ pe fiecare spam? Nu dam si noi 0.01$ pt fiecare mail pe care-l primesc aia? Ce noi suntem mai prosti?" Si revenim la exemplul nostru cu masina de firma imprumutata lu' ma-ta mare. Ma-ta mare sta intr-un sat langa Faurei. Oile/strugurii/gogosarii ii are in camp. Exista un drum asfaltat, aflat in administrarea ADP Faurei, care leaga pepenii de satul lu' ma-ta mare. Binenteles ca ADP Faurei (AOL) o sa-i plateasca lu' ma-ta mare rovigneta ca sa poata circula regulamentar pe drumul care leaga bostanaria de sat. Mi se pare logic.
Cu Youtubele nu prea am inteles care-i legatura..El nu prea are legatura nici cu serverele de mail ale Yahoo nici cu serviciile de telecomunicatii/internet ale AOL. Dar vrea si el sa participe la toata campania de premiere a spamului. Da si el 0.01$ in speranta ca gusterii care halesc campania de spam o sa faca trafic si pe serverul lor.
In exemplul nostru youtubele e un fel de pimp(a se citi matroana/peste) in satul de langa Faurei. El vede potentialul actiunii de carat pepenii din camp cu masina Yahoo-ului si pe drumul si rovigneta AOL-ului. Vede ca ma-ta mare are potential si e descurcareata. Stiind ca are potential se ofera sa-i incarce/descarce pepenii moca in schimbul promisiunii ca daca pe baba o bate vreodata gandul sa se prostitueze atunci sa se apuce de meserie in "salonul lui de masaj". Iar fanii declarati ai babei sa-i faca salonul cunoscut worldwide.
b)Naivitatea - daca esti o persoana credula/naiva. Ca sa nu zic proasta. Mesajul suna ceva in genul:
"Yahoo face curatenie pe servere si o sa inchida toate casutele de mail nefolosite. Ca sa nu ti-o inchida si pe a ta da forward la mesajul asta, pana la data de xx/xx/20xx, catre toata lista ta de adrese. Da forward sa afle toata lumea."
Adica aia de la Yahoo nu stiu sa-si dea seama care cont facut la ei e activ si care nu. Adica ei nu pot determina cand e ultima logare pe contul lor si daca de la ultima logare pana acum n-au trecut mai bine de x ani. Parca-i si vad pe aia din CEO al Yahoo cum discuta inflacarat:
"Bos$S! Serverele pe care le avem nu fac fata nr de conturi inregistrate. Se impune o curatenie!Ce e inactiv sau nefolosit de x ani trebuie sters"
"Bine si cum facem asta?"
"Am o idee: sa lansam un mesaj pe care sa si-l trimita astia activi intre ei si noi sa verificam care l-a primit si care l-a dat. Daca l-ai dat si l-ai primit iti lasam contul in pace. Altfel ti-l stergem. Le dam si o data pana la care pot sa-si trimita mesajul"
"Da' n-avem cum sa ne dam seama daca s-au logat in ultimii x ani? Ar fi mai simplu, decat sa le verificam toate mailurile"
"E imposibil de determinat ultimul login. E mai simplu sa luam mailurile din toate conturile la verificat si care indeplineste conditia e pastrat care nu e sters."
Transpusa in exemplul nostru de mai sus, decizia asta ar insemna ceva de genul:
Firma a dat 20 de masini spre folosinta angajatilor ei. Acestia au maxim 40 de bunici in satele din jurul Faureiului(fiecare avand maxim 2 babe in custodie). Cele maxim 40 de bunici au maxim 40 de locuri unde au cultivat pepeni/gogosari/castraveti. Firma va verifica activitatea celor maxim 40 de bunici pana in ultima zi in care poate fi stransa recolta. In ultima zi se va centraliza care dintre angajati a impumutat masina lu ma-sa mare ca sa-si care gogosarii. Li se va retrage facilitatea de uz a masinii acelor angajati care NU au imprumutat masina in perioada stabilita catre cele maxim 2 mamai din dotare. Isi pot pastra facilitatea acei angajati pt care unul dintre colegi a facut gestul necesar si pt babele lui.Maxim am zis...Prostie maxima.
Btw ultimul articol de genul chain-letter primit de subsemnatul are in mesaj valoarea de 32$ pt fiecare mail trimis. Asta chiar e tare. Adica de la 0.01 cat era initial acum s-a ajuns la 32. Sa inteleg ca nr celor care mai pun botul la asa ceva a scazut cu 32/0.01 de procente? Sau altfel spus nr celor care mai cred toate spamurile a scazut de 32 de ori? Sa speram. De asta a si fost scris articolul: ganditi inainte de a hali toate tampenii. Fie din presa, tv, net.
Disclaimer
1. Exemplul cu masina e pur intamplator. Nici nu sufar ca n-am de la firma sau de la tata si nici ca ma frec de toata prostimea din metrou. Vara e chiar liber metroul iar iarna scot un timp record pe traseul acasa-munca.
2. Subsemnatul a pus si el botul la mailuri de genul ala dar nu mai pune de mult timp.
dati click pe bannerul de sus, poate va aduce Mosu' ceva frumos...
ReplyDeletefck them. Nu dau nimic nimanui ! Apropo ba , cand imi dai banii ? :)) Ca aici nu e Yahoo si nici copii nu ai facut. Si chiar de ai facut , vinde-i cat mai poti :) Da anunt pe mess poate ti-l iau vreun cuplu de obezi de prin State sa bage hamburgheri in el :) Sau sa-l faca hamburgheri , dupa gust acuma . Sau vinde-te pe tine, i don`t care , ca am de platit subcriptia la World of Warcraft dude..
ReplyDeleteIn loc sa-ti dau banii poate-ti iau bigudiurile
ReplyDelete