Monday, May 3, 2010

du iu spic inglish?

Astazi va voi povesti 3 conversatii purtate intr-o limba straina.N-as putea sa-i spun engleza pt ca au fost amestecate jargoane romanesti, accente rusesti sau interjectii in engleza care suna dubios de asemanator in orice alta limba.Vom incepe cu vanzatoarea chineza dintr-o benzinarie din Grecia in care intrasem ca sa caut un sac de gheata (pt uz intern in scop de shpritz).Trebuie spus ca vanzatoarea in cauza avea o dictie repezita desprinsa din filmele cu bruzli si cichician.
eu: Helau!Do you have ice?!?
chinezoiaca: Ice?What kind of ice?
eu(in gand): Moaaaaa!sah-mat!Explica-i lu' asta cum arata gaura de la covrig
eu: I know only one type of ice:it's like water but it's frozen.It is shaped like a cube.Ice chiuuuubs (am scris exact cum am pronuntat, cu un "u" prelung tuguind buzele)
chinezoaica(contrariata): Ice cubes???Whe have ice creams!
eu: No, not ice cream.There are chiuuubs of aisssss in a bag.A plastic one!(same tzuguistique procedeu pt ca deja era a 17-a locatie in care intrebam de cuburi de gheata, ma plictisisem si toti se uitau ca muta la ...gard)
chinezoaica:A plastic bag with ice?
eu(in gand): Sa vezi ca astia habar n-au cum se bea shpritzu de vara daca ai vinul la lada frigorifica.Si nici n-au auzit de cuburi de gheata la benzinarie.Ce inapoiati!!E a 15 a benzinarie care nu detine un lucru esential.Pun pariu ca nici carbuni sau lemne de gratar n-au.Plm la noi la orice benzinarie gasesti un sac de gheata!Mrrrr
eu: Yeah!I'm using to cool my drink!You know, a mix of uaaaain(wine) with mineral uaaaater(water) with two ice cubes.In the summer it's a medicin.An alcohoolic one!
chinezoaica: Ooooh.We don't sell alchoolic drinks!We have refreshments if you'd like!
me: No, you don't get it!I just want a plastic bag full of ice cubes, in molozi(ma enervasem putin).
chinezoaica(dupa 2 secunde de gandire silabisind catre mine cu aceeasi privire tembela): Mo-loji?!?!
me(dezarmat total): Ah, forget it!Lasa ca-l beau asa, ca oricum e vinul rece.Thanks!!

Soferul autocarului ne-a oprit la un popas in Bulgaria, celebru pt multitudinea sortimentelor de bomboane pe care le vinde.Binenteles ca aveau si altceva in afara de bomboane dar era cunoscut din cauza bomboanelor.
Si ma asez eu la coada sa-mi iau o sticla de cola.Pana la mine toata lumea tratase cu vanzatoarea in engleza.Si-mi vine si mie randu:
me: helau!I'd like a coke.
Vanzatoarea: se duce la frigider si incepe sa-mi arate diverse cole (la jumate, la cutie, la 2l, la litru) Cand indreapta degetul spre aia de litru si intreaba "this one?" ii raspund: "yeap!if you have a light one would be great"
Cauta ea prin frigider, gaseste o cola light la litru si-mi zice pretul in leva.
Abia acum imi aduc aminte ca am doar euro si lei la mine si o intreb:
"can i pay with euro?"la care, ce-mi raspunde, in romaneste, cu cel mai accent rusesc auzit vreodata:
"Da poti plati si cu lei".
mecu plombele cazute: How much?Pardon!Cat?!?Sorry!dupa care iau o mutra tembela si ranjita ca "suferisem" de engleza in fata unei bulgaroaice care stia romana.Binenteles ca n-aveam de unde sti ca respectiva stie romaneste.Ulterior am aflat ca popasul respectiv e preferatul soferilor de autocar din Romania care opresc regulat.Probabil au si ei o combinatie acolo.

Si ultima, e conversatia avuta de Temisan cu un militian bulgar pe care-l intrebase cum poate iesi din Sofia.Trebuie spus ca pana la militianu respectiv a mai intrebat cativa bulgari care n-aveau nici in clin nici in maneca cu vreo limba straina.Nici militianu' nu stia prea multa engleza dar macar intelegea ce i se cere.Ca un expert la mima, Temisan s-a folosit si de maini ca sa i explice tablagiului ce vrea de la el, ca altfel risca sa imbatraneasca in Sofia.Asa ca, la intrebarea lu' Temisan "cum poate iesi din Sofia?" militianu' i-a raspuns in cea mai fluenta engleza disponibila: "BUM!BUM!BUM!RIGHT" adica o tii drept si peste 3 intersectii faci dreapta

Bulgaria....locul unde poti da peste vorbitori de swahilli, hindi, greaca veche, pakistaneza, romana sau orice alta limba exotica vorbita de maxim 15-20 de milioane, dar in care nimeni nu pune pret pe o engleza care tinde sa devina ceva universal.Nimeni in afara de militieni.BUM!BUM!BUM!to be continue...sau va urma!
PS Cand vorbesti engleza cu bulgarii te dor mainile.Cred ca si cu militienii romani daca incerci sportul asta, te dor la fel de tare.Poate te doare si capu'.Si daca te risti sa razi de el te pot durea si alte chestii...sau chiar toate

2 comments: