Friday, September 9, 2011

Ineptie cu chirie....

Discutand ieri cu vecina de birou despre cum se poate imparti o chirie am ajuns la doua concluzii corecte dar diferite. Astfel ca tema pt azi e ca "fiecare sa discute cu 3-4 persoane si sa afle care e varianta corecta-corecta dintre cele 2"
Problema care se dadea era urmatoarea: "Un apartament cu 2 camere este inchiriat de 3 persoane. Cat va plati fiecare chirias?" Dilema noastra era daca fiecare plateste o parte egala (33,3%) sau 50%-50% in functie de camera pe care o ocupa fiecare.
Discutand, cu cele cateva persoane disponibile, am observat(cu o exceptie) ca varianta corecta-corecta se schimba pe masura ce apar din ce in ce mai multe detalii. Eu am jucat rolul de gica-contra aducand tot timpu' contraargumente pt a combate deciziile si pt a-mi forta interlocutorii sa aduca argumente in sprijinul ideilor emise. Pt fiecare interlocutor care a precizat o idee demna de mentionat am folosit o litera(A B C...)

A: Pai ce-i asa complicat? E matematica de clasa a 2 a.Sau de a 3 a.Maxim. Ia fii atent: X e pretul chiriei si se imparte la 3. Daca vorbim de clasa a 2 a, probabil ca o sa ti dea un cat si-un rest daca X nu e multiplu de 3. Daca vorbim de la clasa a 3 a in sus, aproximarea o sa fie mai exacta pt ca rezultatul o sa fie urmat de o virgula si multi de 3 sau multi de 6, daca - la fel - X nu e multiplu de 3.
Me: Pai si daca 2 din cei 3 sunt un cuplu?
A: Stiu c-ai cochetat cu matematica. La un moment dat dadeai si meditatii. Sa-ti spun o chestie pe care nu ti-a zis-o nimeni la scoala? Orice interventie de natura hormonala nu influenteaza in niciun fel catul si restul impartirii intregi (pt clasa a 2 a) sau rezultatul impartirii reale (pt a 3 a). Si-ti mai spun un secret: incepand dintr-a 2 a, cand ai auzit de ea, si pana cand o sa mori impartirea nu se va schimba.
Me: Da ma da' aia 2 impart o singura camera. Nu mi se pare normal sa imparta pe din 3.
A: Daca vrei ceva 100% corect in stil jidanesc?!?Uite varianta: X e chiria(sa zicem 300 de e); Y e suprafata totala a apartamentului (sa zicem 60mp) din care 20 mp livingului si 15 mp dormitoru'. Rezulta 60-20-15 = 25mp comuni. Adica 41,6% din apartament se imparte la toti 3. Asta inseamna 13,8% parte comuna. Aia 15mp ai dormitorului inseamna 25%. Presupunem ca ala singur sta in camera mai mica (cum e si firesc). El are de platit din chirie pe 13,8%+25% din apartament adica 38,8%. Restul si-l impart ceilalti doi in 2 parti egale (100%-38,8%)/2 = 30,6%.

B: Ce-ai patit ma? E saracie-n Diham si vrei sa te muti si n-ai cascaval s-o faci de unu singur?
Me: Nu ba. E o simpla problema teoretica. Pe care tre' s-o rezolvi. Cum faci?
B: Ma doare la *&%$#. Problema ta nu ma intereseaza. Eu am card. El le rezolva pe toate. Inclusiv pe alea teoretice.
Me: Am inteles, dar care e varianta corecta?
B: Ma asta nu cumva e vreo smecherie sa-mi ceri bani imprumut?
Me: Nu ma..
B: Eu iti raspund mai rar ca sa te prinzi ca deranjezi. Nu ma intereseaza cu cine sau cu cati vrei tu sa imparti chiria.

C: Corect e sa imparti la 3 si chiria si intretinerea.
C: Daca plecam de la premiza ca 2 din aia 3 formeaza un cuplu inseamna ca nu-i deranjeaza sa imparta camera. Din contra, chiar ar trebui sa le placa. Plm daca i deranjeaza ca impart camera de ce mai formeaza un cuplu?
Me: Da' ma da e vb de confort. Una e sa ai camera doar pt tine si alta e sa o imparti.
C: Pai daca sunt cuplu...Doar n-o sa-si exileze nevasta sa doarma in debara...
C: Da' daca apartamentul are 3 camere? Cum se aplica aia de 50%-50%?!? O sa stea fiecare in camera lui? Sau cuplul o sa stea intr-o camera pana la urma? Si daca stau intr-o camera si cel de-al 3 lea sta intr-o camera ce se intampla cu aia goala? O folosesc la comun? Sau ii spun propietarului ca ei folosesc doar 2 camere din 3 si ca-i vor plati doar 2/3 din chirie?

D: Ba frate corect e cum povesteai de metoda jidaneasca. Da' ajungeti la balamuc daca incepeti sa masurati casa ca sa impartiti chiria. O sa va numarati si de cate ori trageti apa la WC sau o sa evitati la masa combinatiile de bere+lapte ca sa nu abuzati de WC. Chiar v-as recomanda sa va luati cate o smecta inainte de fiecare masa si sa faceti economie la mers la baie. 3 pliculete de smecta sunt mai ieftine decat 1 mc de apa. Si dusuri cat mai dese....prin vecini.

E: Gagica-mea sta in chirie de cand o cunosc. Si imparte la 3 tot timpul. Si-a stat si cu cuplu si cu alte 2 prietene. Tot timpu' s-a impartit la 3

F: Eu cunosc pe cineva care stau tot asa si platesc 120 cu 180. Da' acu' depinde de multe chestii. Daca apartamentul e decomandat si se trece dintr-o camera intr-alta....eu una as cere taxa de intimitate accelerata. De fapt eu nici n-as sta in camera prin care se patruleaza. Eu stau in camera in care nu se patruleaza cu oricine. Ca o impart sau nu cu unul dintre ei mi-e indiferent. Daca nu le convine sa formeze ei un cuplu nou. Nu stiu. E complicat. Unii se inteleg la 33% altii la 50%. Altii deloc :)))

G: 50-50. D-aia e apartament cu 2 camere. Una mie una tie. Si impartim chiria. Da' daca stateam doar noi doi si ma vizita gagica? Imi cereai bani ca doarme la mine? Poate nici n-o lasam sa doarma.
Me: Iti dai seama ca nu-ti ceream bani.
G: Pai si? Acu' singura diferenta e ca mai si doarme. Si, eventual mai face si mancare. In rest face cam tot ce face si cand vine in vizita si pune si parte la intretinere. Tu ce vrei acuma? Si asa si cu banii luati? :))))

Voi ce parere aveti?

1 comment: